En företagssida på LinkedIn kan vara bra på många sätt. Genom att skapa en företagssida så får ditt företag ökad synlighet och trovärdighet. LinkedIn fungerar som många andra sociala nätverk gör, desto mer utförlig din information är, desto högre upp kommer du i sökningar.
- Logga in på ditt vanliga privata LinkedIn-konto
Välj “Skapa en företagssida”. Du hittar dit genom att klicka på menyn längst till höger, under ikonen med 9 prickar. - Välj den ”sidtyp” du vill skapa
För att skapa din företagssida väljer du vilken storlek ditt företag har. Funktionaliteten på företagssidan är densamma oberoende på vilken av dessa båda sidtyper du väljer. - Designa din företagssida!
Välj en passande bakgrundsbild genom att klicka på pennikonen. Lägg ner lite tid och energi på att ta fram en bra bild för din företagssida. Om möjligt, undvik att använda så kallade stock-photo bilder, det är viktigt att bilden är unik för ditt företag. Den kan också innehålla din slogan eller andra huvudbudskap. - Företagsbeskrivningen
Företagsbeskrivningen är en av de viktigaste delarna av företagssidan på LinkedIn. Det är här du kan övertyga din målgrupp att just ditt företag är rätt för dem. Försök vara så specifik som möjligt och använd din målgrupps ord och formuleringar. Less is more – är en bra riktlinje när det gäller hur mycket information du ska skriva på företagsbeskrivningen men formulera de viktigaste först. - Välj företagsnamn
Välj det företagsnamn du vill ha på din LinkedIn företagssida. Ibland är det någon som tagit ditt namn före dig. Exempelvis om det finns liknande företagsnamn utomlands. Då får du lägga till något så att ditt företagsnamn på LinkedIn blir unikt exempelvis ”Sweden”. - Välj rätt bransch för din företagssida
Tänk igenom ordentligt vilken bransch du ska välja så att det blir den som matchar din verksamhet bäst. Om någon söker på din bransch så ska ditt företag visas. Är du osäker på vilken bransch som passar bäst så kan du söka på dina konkurrenter på LinkedIn och se vilken bransch de valt.