Matcha med den bästa rekryteraren för er. Inget kallprat - straight down to business.
Drivhuset har fått möjlighet att ställa några frågor till Jonatan,
CEO & Co-founder på Sekando.
Hej Jonatan! Berätta om Sekando, vad gör ni?
Sekando är marknadsplatsen för rekrytering- och bemanningstjänster. Vi hjälper företag av olika storlek att hitta rätt leverantör för dess rekrytering eller bemanning, kostnadsfritt.
Vi hjälper till med 3 saker:
- Att nå ut till en mängd olika bemanning och rekryteringsbolag – samtidigt genom en och samma plattform.
- Vi låter våra kunder jämföra leverantörer baserat på: pris, statistik, kundbetyg, referenskunder, processer och betalningsmodeller.
- Vi låter kunderna komma i kontakt med leverantörerna genom chatt, mötesbokning samt skapande och signering av avtal.
Hur länge har Sekando funnits?
Vi har funnits sedan 2020. Idén kom till oss när jag studerade på Stockholms universitet och parallellt arbetade i rekryteringsbranschen.
Vad är det bästa med att driva företag?
Det bästa med att driva företag är att jag kan realisera mina tankar och idéer, snabbt. Är man anställd tar processen oftast längre tid. Jag tycker att det är sjukt häftigt att vi får möjlighet att skapa värde för andra genom våra idéer.
Har du några tips till den som är sugen på att starta eget men som kanske inte vågar ta steget?
Bara göra det. Det behöver inte vara ett jättestort “commitment”. Det finns en ganska lång period där man kan fundera på ”Är det här en bra idé?”. Den perioden tror jag att man kan förkorta. Något som kommer att förlänga den perioden, och inte ta dig närmare att realisera din idé är att inte berätta om sin idé. Prata om idén med personer som faktiskt kan använda tjänsten/produkten. Vi ställde exempelvis frågor som “Hur löser du problemet idag?”, “Vad gör du i denna situation?”, “Hur ofta uppstår detta problem?” osv. På så sätt kunde vi omvandla feedbacken till förbättring av tjänsten.
Mitt andra tips är att skicka så många förfrågningar som möjligt via mail, Linkedin, etc. Det är ett bra sätt att knyta kontakter. Många vill andra hjälpa till.
Sist men inte minst, läs “The Mom Test” för att få tips/inspiration på frågor du kan ställa för att få feedback.
Hur har Drivhuset Stockholm hjälpt er?
Drivhuset har hjälpt oss med mycket! Under vägledningar fick vi chansen att ställa mycket frågor och affärsutvecklarna agerade bollplank.
På min första vägledning tänkte jag ”Min idé är redan färdig”. Drivhuset fick mig att tänka om. De ställde frågor som fick mig att fundera. “Vem är er målgrupp/kund?”, “Hur ska ni tjäna pengar?”, “Kortsiktigt, långsiktigt. Hur ser det ut?”. Utöver detta fick vi även hjälp med nätverk, bollning av idéer och andra bra verktyg.
Vad är fokus just nu?
Sekando växer cirka 20% per månad, vilket är jättekul! Vi kommer att fortsätt jobba med prospektering av kunder och bibehålla de relationerna som vi har skapat. Vi jobbar även på att utveckla vår plattform, vilket tar mycket tid, fokus och pengar.
Läs mer om Sekando:
SIGN-UP
SITE
BLOGG
Drivhuset finns till för att hjälpa dig att utveckla dina idéer.
All vägledning är kostnadsfri och sker under sekretess.