Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Sara Nader, grundare av plattformen Plugger Communication. Hon studerar Entreprenörskap, innovation och marknad på Södertörns högskola. Sara har tidigare varit finalist i Venture Cup och har nu målsättningen att komma med i KTH Innovations förinkubatorprogram.
Hej Sara! Berätta om Plugger, hur kom du på idén?
Plugger riktar sig till elever och studenter på högstadiet, gymnasiet och högskolor. Jag kom på idén delvis utifrån mina egna upplevelser av skolmiljön.
Jag gjorde även en djupare analys av läroplanen. Exempelvis såg jag brister i att läroplanen inte är individanpassad, utan mer generaliserad. Jag menar på att det finns tre personlighetstyper i klassrummen, Den sociala och utåtriktade, Den tillbakadragna som inte alltid vågar fråga om hjälp och Den som sitter inne på mycket kunskap men som inte hittar “sin” studiekamrat. Detta “missar” läroplanen.
Alla har inte tillgång till någon som kan hjälpa till i sitt närområde, högutbildade föräldrar, tiden eller övriga sociala förutsättningar för att betala för studiehjälp. Det vill jag förändra med Plugger. Jag vill möjliggöra ett kunskapsutbyte mellan elever och studenter. Med Plugger kan jag bidra till att lösa utanförskap, både inaktuell, kulturellt och socialt utanförskap.
Swipe funktionen som är signumet i appen gör att du matchar din svaghet med någon annans styrka vilket utgör en perfekt match. Självklart får du välja bland olika individer och se vem du matchar bäst med utifrån feedback-funktionen som återfinns i appen.
One teaches, two learn
Hur länge har Plugger funnits?
Plugger startade som ett UF-företag. När jag började studera på Södertörns högskola kom jag i kontakt med Drivhuset, då tog jag upp företaget igen och nu har jag arbetat aktivt med Plugger i två år. Tillsammans med Drivhuset sökte jag Almis verifieringsmedel och kunde börja processen med en först Prototyp. Vilket jag är väldigt tacksam för idag!
Learn in, use it, pass it on
Hur ser prismodellen ut?
Plugger säljer licenser till lärosäten. Skolan erbjuder på så vis ett verktyg till elever/studenterna. Slutkunden är användaren men det är skolan som betalar för tjänsten.
Intäkter sker genom “Plugger shopen”, vi använder annonsering där användarna kan handla med de intjänade plugger poängen de tillhandahåller när de hjälpt en annan student. Big Data försäljning är även central. Därav arbetar vi med tre intäktsmodeller.
Vad är det bästa med att driva eget?
Det bästa är att jag får utlopp för all min kreativitet. Jag får möjlighet att göra mina idéer till verklighet. Det är enorm frihetskänsla. Jag tycker givetvis också att det känns fantastiskt att bidra till en lösning av ett samhällsproblem.
Har du något tips till den som vill pitcha sin idé?
Mitt tips är att verkligen får fram sin idé på ett så tydligt sätt som möjligt och visa ditt driv. Fokusera på lösning tidigt i din pitch, berätta hur den bidrar till samhället i helhet.
Vad är fokus just nu?
Fokuset just nu är komma vidare med ansökan till KTH, det vore helt fantastiskt att få möjlighet till hjälp, större nätverk och finansiering. Jag önskar att validera Plugger och prismodellen med hjälp av deras verifieringsmedel, vilket vi nu är i en process att ansöka om.
Längre fram vill jag gärna rekrytera en CTO, hitta en strategisk partner och ytterligare investerare då jag erhållit både goodwill bidrag och affärsänglar men den sista pushen behövs nu.
Vad har varit utmanande?
Största utmaning hitintills har varit att få till en investering. Jag har varit på många möten med olika investerare och affärsänglar. Det är svårt att få investering i ett tidigt skede, du behöver göra mycket själv innan det är möjligt.
I framtiden drömmer jag att starta en fond där jag kan hjälpa andra startups som behöver investering, i ett tidigt stadie när ingen annan tror på en.
Vilka är dina tips till någon som är sugen på att starta eget men som inte vågar ta steget?
Bara kör! Börja nätverka på Linkedin. Det värsta du kan få är ett nej, men det är bara att köra. Kolla med andra personer som också driver en startup. Hur gör dessa personer? Du förlorar inget på att prova, möjligtvis din tid men du får alltid med dig lärdomar!
Drivhuset finns till för att hjälpa dig att utveckla dina idéer.
All vägledning är kostnadsfri och sker under sekretess.