Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Benjamin Rostén, grundare av idén Mema.
Benjamin tog nyligen examen från Stockholms universitet inom arkeologi. Parallellt med studierna vände sig Benjamin till Drivhuset för stöttning av hans affärsidé, en plattform som möjliggör för konstnärer att dela sina “memes”.
Hej Benjamin! Berätta om din idé?
Jag är fotograf och en flitig användare av online bilder. Mitt intresse av fotografi väckte tanken till min affärsidé. Det delas ofantligt mycket bilder på internet och som konstnär själv insåg jag att dessa bilder genererar trafik som hemsidorna tjänar pengar på med hjälp av reklam och data. Jag tycker att den inkomsten borde tillfalla konstnären och inte ägarna av hemsidorna.
Mema möjliggör att konstnärer kan ladda upp sina memes och få ersättning för den trafik som innehållet genererar. På Mema kommer det utöver detta finnas en funktion där du kan köpa och sälja dina bilder.
Vad är på gång just nu?
Vi har en “mini-lansering“ för Memas hemsida efter sommaren men den “stora lanseringen” av plattformen blir dock efter nyår. Mema har blivit uppmärksammade av Stockholm Business School, som gärna vill hjälpa oss framåt. Deras Marketing Studenter kommer att hjälpa oss i ett par månader efter sommaren.
Vad är din största inspirationskälla?
Jag blir inspirerad av entreprenörer som inspirerar till ledarskap och deras drivkraft i sitt företagande.
Hur har Drivhuset Stockholm hjälpt till?
Drivhuset har hjälpt till jättemycket! Redan i idéstadiet fick jag mycket hjälp med att konkretisera idén. Drivhuset har hjälpt till med de “små grejerna” som man kanske inte tänker på förens man stöter på problemet.
Drivhuset finns till för att hjälpa dig att utveckla dina idéer.
All vägledning är kostnadsfri och sker under sekretess.