Vi fick möjlighet att ställa några frågor till vinnarna: Airbon, Maia Genomics och Iter.
Grundarna av idén Airbon är Alex Aktén och Emile Lemaitre. Alex, som också driver webbbyrån Kindred Lab, och Emile har tillsammans utvecklat Airbon – en idé som imponerat på juryn med sin potential att främja en mer hållbar framtid. De har även deltagit i ”Sting – Climate Test Drive”.
Hur kom du på idén Airbon?
– Jag har alltid tyckt om att bygga appar och jag har haft många olika idéer genom åren. Många av dessa idéer har dock inte löst några verkliga problem, så jag började fundera på att ta mitt idébyggande till nästa nivå, förklarar Alex Aktén.
– Klimatkrisen är ett av de största problemen vi har. Det känns som en intressant utmaning att försöka bidra på något sätt. Min familj äger dessutom en stor gård i Brasilien. Ju mer man läser om systemen, desto mer inser man att vi är lite av ”the bad guys” som bidrar till utsläppen, fortsätter Alex.
Ni vann första pris i kategorin Hållbar miljö. Hur känns det?
– Det kom verkligen som en överraskning! Det gick så fort att jag knappt hann ta in det. Jag hade inte pratat med någon av människorna som var där och känslan av att pitcha var intensiv. När juryn sa att vi vunnit kändes det jättekul. Det ger mig mycket motivation att fortsätta med idén. Jag har många gånger funderat på om detta är ett för stort problem att ens försöka lösa men att vinna gav mig hopp, förklarar Alex Aktén.
Vad var det mest utmanande momentet under tävlingen?
– Det mest utmanande har varit att satsa på idén. Antingen går man en svår och utmanande väg eller så väljer man en lättare väg. Ibland lockar de lättare vägarna mig. Airbon är ett väldigt svårt och komplext problem – det är krångligt och klurigt. Så ibland tänker jag på de lite lättare vägarna. Exempelvis min egna webbyrå, det låter mig leva den livsstil jag vill men samtidigt lockar det stora problemet med Airbon. Det är svårt att välja väg ibland – den lätta eller den svåra, säger Alex.
Har du några tips till den som är sugen på att starta eget?
– Gör det med någon annan. Det är så himla lätt att grotta ner sig i sina egna tankar: Vad är den bästa idén, vad ska jag göra, hur tjänar jag pengar? Så sitter man där och grubblar istället för att bara komma igång. Det hjälper att göra detta med någon annan, fortsätter Alex.
”Börja i rätt ände och lös ett problem som faktiskt finns istället för att upptäcka att man byggt något som ingen behöver.”
Vad är nästa steg för er?
– Jag ska försöka boka en hel del möten inom matindustrin och med livsmedelsföretag. Kanske försöka hitta en lite mer konkret kundgrupp och problem som jag kan tackla, berättar Alex.
Esther Char en gedigen akademisk bakgrund inom utveckling av turistdestinationer. Med en kandidatexamen inom detta område har hon fått en djup förståelse för de utmaningar som turistnäringen står inför. Efter sin utbildning hade hon svårt att hitta jobb, så hon startade sitt eget turist-konsultföretag och fick flera konsultuppdrag i Afrika. Där kunde hon utveckla lösningar på olika problem och det var där idén till Iter började växa fram – ett verktyg för att skapa mer hållbara turistupplevelser.
Med Iter erbjuder Esther en innovativ lösning för de socio-ekonomiska och miljöproblem relaterade till turism. Namnet Iter betyder ”resa” eller ”journey” på Latin. Förutom sina studier inom turism har hon även studerat master inom marknadsföring vid Stockholms universitet, vilket har gett henne ytterligare kompetens för att framgångsrikt utveckla och marknadsföra sina idéer.
– Idén handlar om hållbar turism där jag ser problemet med att det är för många turister på vissa platser och för få på andra. Min idé är att balansera detta genom AI. Iter balanserar fördelningen av turist besökare och bidrar till hållbara turistdestinationer genom att förändra resenärers konsumtionsbeteende. Det unika med Iter är dess fokus på att sprida turismen jämnare och minska trycket på populära destinationer, säger Esther Cole.
Du deltog i årets Impact Cup och vann första pris i kategorin Hållbart samhälle. Hur känns det?
– Overkligt! När jag kom i kontakt med Drivhuset blev jag presenterad för tävlingen men efter att jag började coachingprocessen med Adrian tappade jag lite intresse för att tävla. Jag fick ju hjälp under vägledningsmötena och kände att jag kommit ganska långt. Jag tänkte att det inte var någon mening att tävla, men samtidigt är jag inte en person som ger upp. Så jag tänkte “Jag kanske vinner eller får en boost!”, förklarar Esther.
– Möjligheten att öva på att pitcha var stark och jag såg det som en bra möjlighet. Jag kände att jag vann redan när jag pitchade, säger Esther.
”Att pitcha var utmanande! Det är en sak när man har gott om tid att berätta om sin idé utan tidspress, men att göra det på fem minuter för andra var utmanande.”
Har du några tips till den som är sugen på att starta eget?
– Var villig att ”köra på”, våga ”kill your darlings” och våga ta hjälp. Jag är ganska envis av mig. När jag vågade lätta lite på envisheten lära jag mig jättemycket. Jag insåg att idén är ingenting om jag inte kan förmedla den eller anpassa den till ett verkligt behov, säger Esther.
– Var villig att anpassa. Även om du tror att du kan allt, finns det alltid något du kan lära dig. Fokusera inte så mycket på målet utan på din dröm, förklarar Esther.
Vad är nästa steg för er och er idé nu när ni har vunnit Impact Cup?
– Hitta en lämplig co-founder. Jag söker en person inom AI. Så fort jag hittat den personen är det dags att skapa min MVP, säger Esther.
Grattis till vinsten i Impact cup. Berätta lite om din bakgrund.
– Jag pluggar mot två kandidatexamen vid Stockholms universitet, en i data- och systemvetenskap och en i företagsekonomi. Tidigare har jag jobbat som konsult på Klarna och drivit två bolag, ett som sålde skyddsutrustning under covid-pandemin och ett företag inom eventbranschen under gymnasietiden, säger Eren Idil.
Berätta om Maia Genomics, hur kom du på idén?
– Vi utvecklar en mjukvara som ska analysera och tolka DNA-associerade sjukdomar. Det kan handla om genetiska sjukdomar, cancer och att undersöka biverkningar av medicinering. Detta gör vi med hjälp av AI och språkmodeller. Min medgrundare Jonas studerar medicinsk bioteknik på KTH, förklarar Eren.
– Det hela började egentligen för två år sedan när jag blev introducerad till en välgörenhetsorganisation, Effektiv Altruism Sverige. Där ställde man frågan: Hur kan man göra en positiv påverkan så effektivt som möjligt?, säger Eren Idil.
– Jag började titta på olika delar för att göra min idé till verklighet. Vi såg att analys och tolkning av sällsynta sjukdomar görs manuellt per fall, vilket kostar 8000 kr per patient. Då blev vi superintresserade och tänkte “varför inte göra detta bättre och automatiserat?” Så vi började bygga en MVP och vi har ambitionen att genomföra kliniska studier till hösten, säger Eren Idil.
Ni deltog i årets Impact Cup och vann första pris i kategorin Hållbar hälsa. Hur känns det?
– Jag är en vinnarskalle, så när jag väl vinner något tänker jag direkt på nästa steg. Fram tills att jag faktiskt vann var det väldigt nervöst och spänt. Jag tänkte att jag ska vinna detta och när jag väl gjorde det kändes det avslappnat, säger Eren Idil.
Har du några tips till den som är sugen på att starta eget men inte vågar ta steget?
– Just do it! Man måste sluta tänka och bara göra. Jag tror att många fastnar i tanken att allt måste vara perfekt, säger Eren Idil.
Jag har pitchat idén tidigare, bland annat på KTH innovationsprogram och har även pitchat på Sting Test Drive Deeptech där vi kom på andra plats. Vi har även vunnit priset för det mest effektiva teamet på ”Superangel VC Base Camp”.
Vad är nästa steg för er?
– Göra klart vår MVP och förbereda oss för pilotprojekt inför hösten samt börja resa kapital. De kommande två månaderna är viktiga för att förstå hur vi ska gå till marknaden. Under Impact Cup pitchade vi för sjukvården, men har sedan dess gjort en pivot till konsumentmarknaden, så det handlar nu mycket om att paketera för kundsegmentet och förstå kundbeteenden, säger Eren Idil.