VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
STOCKHOLM
SV

Hur lyckas man på Instagram egentligen?

Här ger vi dig tips som kan hjälpa dig att växa på Instagram!

1. Ha en olåst profil
Du har lättare att synas om du har en olåst profil. Det är också lättare för andra att hitta dig. Dina följares följare kan då lättare hitta dig genom att de får upp ditt konto på deras “utforska”. För att dina följare gillar och kommenterar dina bilder, vilket hjälper dig att växa.

2. Har du sett över din statistik nyligen?
Du kanske håller reda på hur många likes du fått eller har en uppfattning om din tillväxt från månad till månad. Men har du verkligen analyserat statistiken? Om svaret är nej är det dags att göra just det! Via Instagram Analytics kan du få reda på en hel del saker om dina följare, dina inlägg och dess prestation. Om du analyserar din statistik på Instagram kan du förstå hur plattformen fungerar som en del av din övergripande marknadsföringsstrategi.

3. Hur ofta ska jag publicera?
Uppdatera ofta och mycket men spamma inte. Ha lite känsla och agera därefter. Använd dig av Instagrams storys och ha en relevant profil.

4. Hitta din egen stil och stick ut från mängden!
Fundera på vad som skulle göra ditt konto unikt och attraktivt för andra att börja följa. För att få fler följare och engagemang behöver du skapa innehåll som sprids. Genom att skapa innehåll som innehåller, ”Åh” eller ”Haha” kommer dina följare att tipsa andra om ditt innehåll.

6. Få dina följare att vilja engagera sig
Nyttja Intagrams ALLA möjligheter (flödet, IGTV, storys). Gör tröskeln låg för interaktion i flödet. Exempelvis: ”Dubbelklicka på bilden du gillar bäst”,
”Gillar du 1,2 eller 3? Rösta!”. Skapa egna aktiviteter som frågesport, utmaningar eller bingo.

7. Vad är syftet med din Instagram?
När man besöker ett konto på Instagram, kommer personen vilja ”känna in” din profil och undra: Vad är det för typ av konto? Vem ligger bakom kontot? Kommer jag uppskatta innehållet?

Du besvarar dessa frågor genom att: Visa tydligt vad kontot har för tema. Skriv din bio för någon som aldrig hört talas om dig. Vad behöver dom veta? Hitta en rödtråd vad ditt innehåll kommer handla om.

8. Varför hashtaggar?
Så kallade hashtags eller hashtaggar är vanligt på Instagram. Du kan både tagga på engelska, svenska eller annat valfritt språk. Hashtag (#) är ett slags etikettord samt ett sätt att kategorisera din bild för sätta den i ett sammanhang. Låt säga att du har tagit en bild på ditt nyrenoverade kök. Bildtexten skulle då kunna lyda: ”Äntligen nytt kök! #renovering #inredning”.

Du kan använda upp till 30 hashtags i ett inlägg, men om du använder för många riskerar det att ha negativ inverkan på ditt innehåll. Håll dig därför till max 8–10 och se till att de är representativa för innehållet i ditt inlägg.

Relaterade historier

Se alla historier

Mema: Den innovativa plattformen för “memes”

Benjamin tog nyligen examen från Stockholms universitet inom arkeologi. Parallellt med studierna...

Läs mer

Drivhuset Stockholm fick en pratstund med William Broman

Hej William! Berätta om dig själv och din idé?Jag har utövat gymnastik...

Läs mer

Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Michel Laji

Hej Michel! Berätta om din affärsidé? Syftet med idén är att skapa...

Läs mer

Möt Alvand Asgari

Hej Alvand! Berätta om din idé?  Jag har sedan barnsben varit modeintresserad...

Läs mer

WindMotors – Eftersträvar att bli ett ledande företag inom förnybar energi.

Robert har tidigare pluggat programmet “Entreprenörskap, innovation och marknad” med inriktning företagsekonomi...

Läs mer

Meet the startup PEN!

Tell us more about your business idea! Our idea stems from the...

Läs mer

“Bellus Battle” – Framtaget av Studenter på Stockholms universitet

Berätta om Bellus Battle?Vi är studenter på Stockholms universitet. Vi är indelade...

Läs mer

Wellfish automatiserar hållbarhetsredovisning

Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Mattias Weerasooriya, Co-founder & COO, på...

Läs mer

Studera effektivt till Högskoleprovet med HP-appen

Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Magnus Olsson, Grundare av HP-appen. HP-appen startades...

Läs mer
AI Medical Technology

AI Medical Technology – Tar in 10,8 miljoner kr i investering

AI Medical Technology är ett företag verksamt inom tvärvetenskapliga områden datavetenskap, mjukvaruutveckling...

Läs mer

Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Plugger Communication

Hej Sara! Berätta om Plugger, hur kom du på idén?  Plugger riktar sig...

Läs mer

Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Poltergeist

Hej Poltergeist! Berätta lite kort om er själva, vilka är ni? Hej...

Läs mer

Marknadsplatsen för rekrytering- och bemanningstjänster

Drivhuset har fått möjlighet att ställa några frågor till Jonatan, CEO &...

Läs mer
AI Medical Technology

AI Medical Technology

Vilka är dina tips till någon som är sugen på att starta...

Läs mer

#Hackyourworld 2021 och vinnaren Ezteric!

#Hackyourworld är ett projekt i syfte att stärka gymnasieelevers kompetens inom programmering, hållbarhet...

Läs mer

Sparly: fintech-bolag som hjälper unga vuxna med hållbar privatekonomi

Vårt mål är att vara en go-to för dig som är intresserad...

Läs mer

Farm No Harm: närproducerade produkter hem till dig

Sverige har många råvaror och produkter som bör hyllas, uppmärksammas och bli...

Läs mer

Biosfär: Rummet som tar omvärldens miljöer till användarna

Kayla, grundare av Biosfär Rummet tar omvärldens miljöer till användarna, anpassade utefter...

Läs mer

Numa: en digital lösning efter graviditet och förlossning

De flesta kvinnor som föder barn skrivs hem från BB och har...

Läs mer

OTiLIA: Den återanvändbara snusdosan

Målet var att minska användandet av plast i vardagen, ingen av oss...

Läs mer

RedLocker: Ett viktigt steg mot en mer jämställd framtid

Liza och Clara tyckte att det var så konstigt och orättvist att...

Läs mer

Örtfabriken: Hållbar hälsa på riktigt

Visionen var att erbjuda tinkturer till folket. Men vad är tinkturer och hur...

Läs mer

Media House byRF AB: Sveriges enda renodlade mediebolag inom ridsport

Jag har länge varit väldigt intresserad av just media samt influencers och...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!