Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Michel Laji, han driver en idé kring “Borrelia diagnostisk lösning”. Michel studerar masterprogrammet i hälsoinformatik på Karolinska Institutet och Stockholms Universitet. Michel deltog i årets upplaga av Impact Cup och vann andra pris i kategorin Hållbar hälsa.
Hej Michel! Berätta om din affärsidé?
Syftet med idén är att skapa medvetenhet hos privatpersoner kring fästingbett och misstänkt borrelia. Jag ser en problematik i att privatpersoner har svårt att veta när och till vilken vårdinstans de ska vända sig vid misstänkt borrelia.
“Min idé grundar sig i en applikation som ska kunna hjälpa privatpersoner vid misstänkt Borrelia”
Vad är på gång just nu?
Jag söker en AI-kunnig CTO. Parallellt med sökandet så jobbar jag på en marknadsanalys för att testa funktionerna i appen samt en vetenskaplig genomgång, dvs. en granskning och testning med referensgrupper.
Varför behövs din affärsidé?
Borrelia är en fästingburen sjukdom som finns i större delen av Sverige. Sjukdomen kan leda till hjärnhinneinflammation och kroniska besvär. Tidig diagnos är därför av stor vikt. Idag är det svårt för privatpersoner att veta när och var man ska söka vård. Dem nuvarande lösningarna erbjuder ej en tillräckligt bra lösning. Detta leder till att patienten upplever oro, de vet inte vart och när de ska vända sig till vården. I värsta fall avvaktar man och söker sig till vården när det är försent.
Hur var det att delta i Impact Cup 2023?
Det kändes bra! Det var den första officiella pitchen för mig. Nervöst men väldigt roligt. För prispengarna kommer jag att påbörja en marknadsanalys och en kvalitativ studie.
Hur har Drivhuset Stockholm hjälp till?
Drivhuset har hjälpt till att strukturera upp idén. Tillsammans har vi rett ut alla frågetecken i idéstadiet. Jag har även fått mycket hjälp med pitchen, vilket jag verkligen uppskattar.
Drivhuset finns till för att hjälpa dig att utveckla dina idéer.
All vägledning är kostnadsfri och sker under sekretess.