Drivhuset Stockholm fick en pratstund med Alvand Asgari, grundaren av idén ASCARI. Alvand studerar Ekonomi på Stockholms universitet. Parallellt har Alvand påbörjat sin entreprenöriella resa med sitt klädmärke ASCARI.
Hej Alvand! Berätta om din idé?
Jag har sedan barnsben varit modeintresserad och har sedan länge velat starta “något företag” inom mode. Jag har många människor i min närhet som jag ser upp till och jag har alltid känt ett stöd från min närhet. Jag visste inte vad jag vill göra eller hur men jag kände en stark längtan efter att skapa något som sticker ut från mängden.
Drivhuset Stockholm deltog under en workshop i en delkurs och jag fick upp ögonen för entreprenörskap. Under lektionstid väcktes tanken till liv och jag fick massvis med inspiration. Jag började fila på idén direkt tillsammans med affärsutvecklaren på Drivhuset.
Min idé är ett high end fashion brand klädmärke. Idén grundar sig i att skapa debatt och uppmärksamhet kring rörelser och händelser som sker i samhället. Jag ser en stor efterfrågan och intresse hos människor som vill bära plagg som symboliserar samt stöttar olika typer av rörelser/händelser. Genom att använda mina hoodies tar målgruppen ställning samtidigt som de supportrar.
Idén har förändras något med tiden. Idag fokuserar jag på att bygga upp ett starkt varumärke innan produktionen drar igång i stora mängder. Min vision är att skapa ett igenkänt varumärke först.
Varför behövs din ASCARI?
Jag tror att ASCARI behövs för att jag vill skapa förändring i människors shoppingmönster och beteenden. Jag upplever inte att andra företag gör det idag, ska man sälja en hoodie för mycket pengar borde pengarna göra mer skillnad.
“Jag menar, har man en stor plattform borde man kunna göra mer än att bara tjäna pengar.
Vad är på gång just nu?
Just nu är jag i dialog med en fabrik, vi kikar på möjligheterna med beställning av “test-tröjor”. Designen för de första plaggen är färdig och nu inväntar jag att de sista detaljerna ska bli färdigställda. Jag jobbar för fullt med att skapa varumärkeskännedom tillsammans med mitt breda nätverk av influencers, fotografer och modeller.
Hur har Drivhuset Stockholm hjälp till?
Drivhuset Stockholm har agerat bollplank. Jag har fått både min inspiration och motivation. Affärsutvecklarna på Drivhuset har öppnat upp sitt nätverk och givit konkreta tips.
Drivhuset finns till för att hjälpa dig att utveckla dina idéer.
All vägledning är kostnadsfri och sker under sekretess.